• משרד עורכי דין ליאורה גדיש
  • facebook
  • google
  • Linkedin
  • office@gadish-law.co.il
  • 09-7481202
site logo

כספי ירושה לגרוש?

  • Home / כספי ירושה לגרוש?

כספי ירושה לגרוש?

  • by carol |
  • Comments off

האם יתכן שכספי ירושה יתחלקו בין הבת לבין בעלה, המתגרש ממנה…? למרבה הפלא ביהמ"ש ענה על שאלה זו בחיוב. ומעשה שהיה כך היה:

האשה ירשה סך של כ- 80,000 דולר קנדי מעזבון אמה המנוחה, כשנה לאחר פטירתה, בשנת 1999. את כספי הירושה היא השקיעה על שמה בלבד בקנדה. אחרי 13 שנה, הכספים השתחררו ובספטמבר ואוקטובר בשנת  2012 היא הפקידה, בשתי הפקדות,  את כספי הירושה לחשבון הבנק המשותף בקנדה.

שלושה חודשים  לאחר מכן הבעל הודיע שהוא רוצה להתגרש ועזב את הבית. במסגרת תיק פירוק שיתוף הנכסים המשותפים, הבעל טען שהכספים הנ"ל צריכים להתחלק בין שני בני הזוג.

באופן מפתיע, ביהמ"ש השלום בירושלים (כב' השופטת אורית בן דור ליבל), קיבל את טענת הבעל.

ביהמ"ש קבע כדלקמן: "ככלל, חזקה על כספים המצויים בחשבון משותף שהם שייכים לבעלי החשבון בחלקים שווים (גיברשטין נ' גיברשטין ע"א 1967/90)."

טענת האשה כי כספי ירושה לכתחילה אינם נכללים במסגרת האיזון (בהתאם לחריג הקבוע בסעיף 5 (1) לחוק יחסי ממון) נדחתה, כאשר כב' ביהמ"ש מטיל על האשה את הנטל להוכיח כי כספים אלו, שהינם בחשבון משותף, אינם בבעלות משותפת. האשה טענה כי הבעל רימה אותה כששיכנע אותה להעביר את הכספים לחשבון המשותף, בזמן שכבר תיכנן לסיים את הקשר המשותף (והבעל אף הודה כי ההחלטה לעזוב לא התגבשה בו בן לילה)  – אולם ביהמ"ש קבע כי לא הצליחה להוכיח טענת מרמה (הדורשת סף הוכחה גבוה). האשה טענה כי לחץ עליה להעביר את הכספים לחשבון המשותף – וגם טענה זו, קבע ביהמ"ש, לא הוכחה.

בנוסף, קבע ביהמ"ש, כי מהעובדה שהאשה התייעצה עם הבעל לגבי אופן השקעת הכספים מחזקת את הגרסה כי הצדדים ראו בכספים אלה כספים משותפים על אף מקורם בכספי ירושה ועל אף רשומם הנפרד על שם הנתבעת. לאור כך נקבע כי האישה לא הצליחה להוכיח כי הכספים לא הוטמעו בחשבון המשותף.

בכל הכבוד הראוי, נראה כי לא זו  היתה כוונת המשורר… כספים שקיבלה האשה בירושה, נשמרו במשך 13 שנה על שמה בלבד, ורגע לאחר הכנסתם לחשבון המשותף הבעל מודיע על פירוק החבילה – האמנם אלו כספים משותפים?? אין ספק שהוכנסו לחשבון המשותף, אבל מתי? רגע לפני הפירוק.. ומה מקורם? באופן ברור בירושה מהאם. לא ברור כיצד הבעל זכה כאן למחצית מכספים אלה.

כשאתם מכינים צוואה, ומעונינים שהכספים, עליהם עמלתם כל חייכם, ישארו בידי צאצאיכם, עליכם לחשוב היטב כיצד יש להגן על כספים אלה. כי מסתבר שבהוראות החוק אין די…

לחילופין, כשאתם יורשים כספים, שימו לב לבצע הפרדה ברורה בינם לבין החשבון המשותף.

תמ"ש (ירושלים) 5635-10-13 , 4215-12-13  פסק דין מיום 23/4/17

האמור אינו ממצה ואין להסתמך עליו  או לעשות בו כל שימוש  או לראות בו יעוץ משפטי מכל סוג . המידע נועד לנוחות  ולרקע כללי בלבד ואין לעשות שימוש בתוכנו ללא קבלת יעוץ משפטי פרטני.